lördag 24 juli 2010

Trädgård del 1

Vi har inte mycket till trädgård här på landet, eller rättare sagt vi har mycket gräs, berg och hav, vilket är jätte fint men det behövs lite mer växtlighet kring huset. Jag vill inte ha något avancerat, utan enkelt och att det smälter in i naturen och miljön. Jag har valt få växtsorter och natursten, inget mer. I denna rabatt har jag valt två klematis med vita blommor ska växa upp och klänga på spaljén, och fungera som insynsskydd. Just nu har vi en bredplankig spaljé som insynsskydd, men som senare kommer att bytas ut till något finare. Vi kommer att behöva glesa ur spaljén nu för att denna rabatt ska få mer sol och kunna växa.
Bild från www.illustration.pp.se

Dessutom har jag planterat fem stycken höstanemoner och sedan kantat med natursten. Höstanemonen såg jag första gången för ca 10 år sedan i ett inredningsreportage från ett Gotlandshus där växten växte längst stenväggen, brett och högt med sina fina ljusrosa blommor, det var så fint. Då tänkte jag, om jag någonsin får en egen trädgård så ska jag ha anemoner. Anemonen är, enligt många, som ett ogräs eftersom den sprider sig enormt och växer högt och breder ut sig, men som alla säger "den är så vacker". Den passar perfekt för platsen jag valt för den att växa i. Nu får jag hålla tummarna att alla växter klarar sig (är ju egentligen lite sent ute med att plantera;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar